Recensie: Het Zwarte Hart (De Duisternis #1)


29622921
Titel: Het Zwarte Hart
Auteur: Stephanie Garber
Serie: De Duisternis #1
Genre: Fantasy, Young Adult
Verschenen:
17 oktober 2016
Pagina's: 368
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Originele titel: Caraval
Bindwijze: Paperback
Prijs: 17,99
Cijfer: 7,5 of 4,5/5 sterren

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de knappe maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkste voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan een ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen...

Toen ik ergens in maart 2016 de cover zag van Het Zwarte Hart op Hebban, werd mijn aandacht meteen naar het boek toe getrokken. Ik bedoel, kom op, deze cover is prachtig! Zonder echt te weten waar het verhaal over ging zette ik het op mijn nog-te-lezen-lijst en in oktober was het eindelijk mogelijk om dit boek te kopen.

Het Zwarte Hart gaat over twee zussen die mee gaan doen aan Caraval, een voorstelling waarbij het publiek mee mag doen en niets is wat het lijkt. Als een van de zussen verdwijnt gaat de ander naar haar op zoek en dat is het verhaal.

Tijdens het lezen van dit boek zat ik een soort van in een leesdip. Ik had namelijk niet echt zin om cliché Young Adult-verhalen te lezen, maar dit boek was het enige boek wat mij wat leek dat op mijn stapeltje ongelezen boeken lag. Misschien is dat een van de redenen waarom ik niet zo van dit boek heb kunnen genieten?

Caraval is een mysterieuze voorstelling en ik kon niets anders doen dan de hele tijd denken aan A Fever You Can't Sweat Out van Panic! at the Disco. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, kijk dan even naar het filmpje van I Write Sins Not Tragedies. Hoewel ik nog steeds niet echt begrijp wat er nou te zien is bij Caraval, vind ik wel dat het erg goed is beschreven, dus goed gedaan, Stephanie!

Aangezien ik niet zo'n zin had in YA, had ik ook geen zin in Julian. Hij is dat ene dat altijd zo cliché is aan die YA-boeken, en omdat ik daar geen zin in had, heb ik dit boek uiteindelijk ook geen vijf sterren kunnen geven. Voor de rest van het verhaal: Scarlett handelt soms nogal dom, maar dat moet ik haar vergeven omdat ze een jonge vrouw is en jonge mensen vaak niet zo slimme beslissingen nemen.

Het Zwarte Hart is een verhaal waar je in moet beginnen zonder veel te weten waarover het gaat. Ik raad het aan als je houdt van vreemde en mysterieuze boeken, waar niets is wat het lijkt. En ben je fan van Panic! at the Disco en vind je de filmpjes van A Fever You Can't Sweat Out ook te gek? Dan is dit boek hét boek waar je naar zoekt. Als je niet zo houdt van dingen die niet op de realiteit lijken, kun je dit boek een kans geven, maar het ook gewoon niet lezen. Het is jouw keuze. Of niet? Tja, wat is nou de realiteit?

Heb jij Het Zwarte Hart gelezen?

Reacties

Populaire posts