Recensie: The Golden Child

Afbeeldingsresultaat voor the golden child poster
Titel: The Golden Child
Regisseur: Michael Ritchie
Acteurs: Eddie Murphy, J.L. Reate, Charles Dance
Genre:
Action, Adventure, Comedy
Verschenen: 2 april 1987
Duur: 94 minuten
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Eddie Murphy plays a detective with a speciality of finding lost children. He is told he is the 'Chosen one' who will find and protect the Golden Child, a Bhuddist mystic who was kidnapped by an evil sorcerer. Murphy disbelieves the mysticism but finds more and more evidence of demon worship as he investigates. (IMDb.com)

Een van de films die volgens IMDb als inspiratiebron heeft gediend voor Stranger Things is The Golden Child, dus toen ik zag dat het op Netflix stond, was het niet de vraag óf ik de film ging kijken, maar wannéér. In de kerstvakantie dus.

Eddie Murphy is een van de bekendste comedy-acteurs (is dat een woord?) van de Verenigde Staten. Ik bedoel, het is lastig om nog nooit een comedy te hebben gezien waar hij niet in speelt. Denk aan Shrek, of The Haunted Mansion. Dat deze film bij het comedy-genre hoort, is dus niet zo raar.

Het onderwerp en verhaal zijn niet heel erg origineel (er bestaan talloze verhalen met een chosen one), maar hoe kan ik dat zeggen, omdat ik niet weet waar al die films en boeken uit 1987 over gaan? Het acteerwerk is ook niet super geweldig, en de kwaliteit van de film! Ja, ik weet dat The Golden Child dertig jaar geleden is gemaakt, maar nog steeds: The Breakfast Club heeft zelfs een betere kwaliteit (al kan het ook liggen aan het feit dat bij deze film meer special effects gebruikt moesten worden).

Toch was het leuk om deze film gezien te hebben. Het komt niet vaak voor dat actiefilms nog een greintje humor hebben (nee, Marvel telt niet mee, want die heeft meer actie dan humor en deze film heeft meer humor dan actie), dus dat is een pluspunt. In principe moet je deze film kijken als je geen zin hebt in ingewikkelde verhaallijnen en gewoon wilt lachen.

Ik denk dat ik de banden wel zie met Stranger Things, maar die zijn ook niet echt duidelijk. Misschien het feit dat beide verhalen gaan over een kind met speciale krachten? Vast wel.

The Golden Child is een van die films die leuk is om een keer gezien te hebben, maar dat dat het ook wel was. Doordat het genre erg breed is (actie en comedy in één) is deze film wel iets voor iedereen, dus als je een keer niets te doen hebt en je hebt zin om een film te zien die niet al te moeilijk is en niet te lang duurt, dan raad ik je deze aan. Zo, nu kan ik weer een film wegstrepen van het Stranger Things-lijstje.

Heb jij The Golden Child gezien?

Reacties

Populaire posts