Recensie: Ghost

Afbeeldingsresultaat voor ghost poster
Titel: Ghost
Regisseur: Jerry Zucker
Acteurs: Patrick Swayze, Demi Moore, Whoopi Goldberg
Genre: Drama, Fantasy, Romance
Verschenen: 12 oktober 1990
Duur: 127 minuten
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Sam Wheat is a banker, Molly Jensen is an artist, and the two are madly in love. However, when Sam is murdered by friend and corrupt business partner Carl Bruner over a shady business deal, he is left to roam the earth as a powerless spirit. When he learns of Carl's betrayal, Sam must seek the help of psychic Oda Mae Brown to set things right and protect Molly from Carl and his goons. (IMDb.com)

Een hele bekende film die ik nog nooit gezien had was Ghost, dus in de kerstvakantie (ja, volgens mij gaan de volgende recensies allemaal dit woord bevatten) besloot ik deze film te kijken. Want tja, ik had niet te doen naast leren voor mijn toetsweek van na de vakantie. En had ik daar zin in? Nee, dus keek ik een film.

Om de een of andere reden heb ik een hekel aan romantische films en boeken als ik niet verwacht dat het romantisch is en eigenlijk had ik moeten weten dat Ghost die kant op zou gaan (het staat tenslotte bekend om de potten-scène of hoe het ook heet in het Nederlands). Het eerste stukje van de film keek ik dan ook met tegenzin. Maar daarna kwam het bovennatuurlijke en was het geweldig! (En Whoopi Goldberg kwam in beeld!)

Ik zou zeggen dat het verhaal niet super origineel is, maar aangezien deze film uit 1990 komt, is het wel origineel. Tenzij er in die tijd ook verhalen als deze bestonden. Vast wel. Nou ja, er bestond in ieder geval geen film als deze. Hoewel het op een gegeven moment meer paranormaal werd dan ik had gedacht (pluspunt!) en minder romantisch dan eerst (ook een pluspunt!) bevatte Ghost heel veel clichĂ©s, maar dat was niet erg, omdat soms clichĂ© ook goed kan zijn en je kunt laten genieten zonder helemaal in de war te raken en geen idee meer te hebben waar het verhaal over gaat.

Al met al is Ghost een klassieker en een film die je minstens Ă©Ă©n keer in je leven moet hebben gezien. Dan snap je ook alle verwijzingen die soms gemaakt worden. Dat is handig. En dan kun je doen alsof je heel veel weet over die films uit de jaren tachtig en negentig. Ook handig. Let er wel op dat het verhaal erg simpel is, dus verwacht er niet te veel van.

Heb jij Ghost gezien?

Reacties

Populaire posts