ROOD VERNIETIGT MIJN WERELD

Hallo. Na maanden van recensies, book hauls en wrap-ups is het weer tijd voor een blogpost die wat leuker is dan mijn mening over een bepaald boek, serie of film. Het is tijd voor een ARTIKEL. Eindelijk weer. (Ik moet zeggen dat ik vreselijk slecht ben in het schrijven van artikels, opstellen, essays of hoe je ze ook noemt. De reden? Mijn onderwerp verandert altijd halverwege! Ontzettend irritant.)

Waarschijnlijk vraag je je af wat ik bedoel met 'ROOD'. Kijk maar even naar deze foto's.

Afbeeldingsresultaat voor youtube logo

Dit is het logo van YouTube.

Afbeeldingsresultaat voor netflix logo

En dit is het logo van Netflix.

Wat valt je op? Precies. Beide logo's zijn rood. ROOD. En nu snap je ook wel wat ik bedoel met 'ROOD VERNIETIGT MIJN WERELD'.

Laten we even kijken naar mijn Goodreads-statistieken van 2015, 2016 en 2017.

2015

In 2015 las ik in totaal 120 boeken (volgens Goodreads). Ik had geen Netflix, en het enige wat ik keek op YouTube was BookTube en een aantal gamers. Niet zo veel, gewoon normaal, heel onschuldig. In januari had ik tot de 22ste al zeven boeken gelezen.

2016

In 2016 las ik 139 boeken (volgens Goodreads), al moet het eigenlijk 140 zijn. Halverwege het jaar kreeg ik Netflix, dus dat heeft mijn leven al een beetje veranderd. Op het gebied van YouTube ging het ook nog wel. Verslaafd was ik niet, ook normaal dus. Tot de 22ste had ik negen boeken gelezen. NEGEN. Dat is ontzettend veel.

2017

Op dit moment (tot de 22ste dus) heb ik maar VIER boeken gelezen. VIER BOEKEN. En één daarvan heb ik niet eens uitgelezen, dus in feite heb ik er maar DRIE gelezen. DRIE BOEKEN IN 22 DAGEN. Wat is er gebeurd? Nou, laat ik het uitleggen. Als eerste heb ik in de kerstvakantie nauwelijks (lees: niets) gelezen, wat ik normaal wel doe. Als tweede waren de meerderheid van de boeken die ik las saai, dus dat verklaart ook al een heleboel. Maar als derde, heb ik vooral mijn tijd besteed aan Netflix en YouTube. Op Netflix begon ik allemaal anime te kijken (en nog een aantal films, maar vooral anime). En op YouTube... Ik kreeg een obsessie met twee YouTubers (wat ik echt vreselijk van mijzelf vind), dat ik er zelfs een filmpje over heb gemaakt.


Door Netflix en YouTube is mijn hele leesleven aangepast, opzijgeschoven en weggegooid. Er is daar nauwelijks nog iets van over, want waar ik vroeger altijd een boek oppakte om te lezen als ik thuis kwam, pak ik nu een laptop of iPad en kijk ik naar YouTube. DE HELE TIJD. Help.

Rood vernietigt letterlijk mijn wereld. Mijn wereld waar ik zo aan gewend ben geraakt. Ik kan wel huilen.

Vernietigen YouTube en Netlfix ook jouw wereld?

Reacties

Populaire posts