Dat jaar dat ik acht dingen won

In een eerdere post heb ik je vijf tips gegeven hoe je aan boeken kunt komen zonder veel geld te betalen. Die post kun je hier lezen. De eerste stap was om veel mee te doen aan winacties op Social Media. Dat heb ik dit jaar super vaak gedaan. Echt heel erg vaak. Ik heb namelijk heel wat gewonnen. Acht dingen in totaal! Acht! Ik was helemaal geflipt toen ik het eerste ding won, want het was het tweede ding dat ik ooit in mijn leven had gewonnen door een winactie.
Het eerste ding (eigenlijk zijn zeven van die acht dingen boeken en was de eerste winactie die ik ooit had gewonnen ook van een boek) was Fantasia VII van Geronimo Stilton. Ik herinner me nog dat de postbode was gekomen met een pakket en ik de deur niet durfde te openen. Mijn zusje had toen de deur geopend en mij geroepen omdat een man mijn naam zei. Dat klinkt nogal eng zoals ik het nu zeg. Hoe dan ook, hij leverde een pakket af en het bleek dus Fantasia VII te zijn. Het vreemde was dat ik helemaal geen bericht had gekregen van de Uitgeverij De Wakkere Muis en ik ook erg verbaasd was toen het bleek dat ik een boek had gewonnen.

Genoeg gesproken. Laat ik het hebben over hetgene waar ik het over wilde hebben. Een winactie is een goede manier om aan leesvoer te komen. Nou ja, het moet wel een winactie van een boek zijn, maar laten we ervan uitgaan dat we het alleen over winacties hebben die met boeken te maken hebben.
Site's met winacties die makkelijk te winnen zijn, zijn Facebook-winacties van uitgeverijen en winacties op Hebban. Aan die twee sites heb ik veel gehad. Ik heb namelijk drie boeken van Facebook gewonnen en drie boeken van Hebban. Als dat niet iets is...
Goodreads heeft ook veel winacties, maar bij die boeken kan iedereen over de hele wereld meedoen en de kans op winnen is dan ook veel kleiner. De kans om te winnen is veel groter als je bij kleine winacties meedoet, voornamelijk georganiseerd door Nederlanders (en niet te vergeten, Belgen!). Dit is pure wiskunde, maar daar heb ik niet zo'n zin in, dus laten we dit onderwerp achterwege.

Ik begon het jaar heel rustig, ik had Facebook nog niet zo lang en deed mee aan enkele winacties, onder andere van Best of YA Books, maar ook van Boekhandel Stevens, mijn lokale boekhandel en het was in één keer raak. Ik won Inwijding, Divergent in het Engels, van Veronica Roth via Boekhandel Stevens. Ik was dolgelukkig. Het boek kostte vijf euro, maar toch. Ik had een boek gewonnen! Ik kon niet blijer zijn. Ondertussen heb ik dit boek aan mijn zusje gegeven, omdat ik Divergent al had en zij nog niet (en is dit boek ook gesigneerd door Veronica zelf!).


Daarna won ik een boek via Hebban. Het heette De Vuurwens van Amber Lough. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar ja, een winactie van Fantasy-boek? Ik kon niets anders doen dan meedoen.


In de zomer zocht Uitgeverij Moon via Facebook naar een aantel mensen die Waar het Licht is van Jennifer Niven wilden recenseren. Natuurlijk wilde ik dat! All the Bright Places, zoals het in het Engels heet, stond al op mijn nog-te-lezen-lijst sinds februari en ik ging elke keer dood als ik het boek zag, omdat ik het zo graag wilde hebben. Uitendelijk had ik het boek gewonnen en mocht ik het recenseren, wat ik met veel plezier deed.


In november had ik meegedaan aan een winactie van HarperCollins Young Adult op Facebook, maar was ik die weer vergeten, totdat ik ontdekte dat iemand mij had getagged in een reactie. Ik kon mijn nieuwschierigheid niet bedwingen en las de post, waarin stond dat ik Losgelaten van M.G. Reyes had gewonnen en dat niet alleen! Bij de winactie moest je een vriend of vriendin taggen en dat had ik gedaan. Heel toevallig was dat mijn moeder, die ook YA leest (je wilt niet weten wat ze allemaal al heeft gelezen en dat ook nog eens als buitenlander!) en kregen we het boek dus twee keer thuis gestuurd. Zij heeft haar boek natuurlijk in haar kast staan, maar toch, twee keer hetzelfde boek!


Niet veel later deed ik mee aan een winactie op Hebban, waar ik Het Recht van de Sterkste won van Sean Fay Wolfe. Dit boek gaat over een Minecraft-avontuur en voor de rest weet ik er niets over, maar ja, het is een boek!


Tegelijkertijd deed ik ook mee aan een andere winactie op Hebban, van Hush, Hush geschreven door Becca Fitzpatrick. Daarbij moest je ook meedoen met de YA Leesclub, als je had gewonnen. Dat deed ik ook, dus deed ik mee met de leesclub. Niet zonder plezier, hoor, als je dat denkt!


Als aller laatste won ik iets wat geen boek was, maar een kussenhoes van Blossom Books, via Adorablebooks.nl. Het was de Ã©Ã©n na laatste dag van de "12 days of Blossom Books Christmas" en ik was dol gelukkig. Ik heb de kussenhoes nog niet geopend, omdat ik de vulling nog moet kopen. Als ik dat heb gedaan wordt dit mijn lievelingskussen (ik spaar ze namelijk).


Deze acht dingen, heb ik opgeteld, kosten samen 114,42 euro, wat een hele hoop geld is. Of ik volgend jaar mee ga doen met andere winacties? Jazeker! Ik geloof wel dat ik veel minder geluk zal hebben. Want na een jaar geluk, komt een jaar ongeluk, zeg ik altijd maar. Ik geloof daar heilig in.


Heb je altijd meegedaan met winacties, maar nog nooit iets gewonnen? Wees niet getreurd, er zal een dag zijn waar je thuis komt en een mail krijgt waarin staat dat je iets hebt gewonnen. Daar ben ik zeker van. Er zal een jaar zijn waar je veel geluk zult hebben. Dat is mij opgevallen. Bijna iedereen heeft dat wel eens. Zo'n jaar waarin diegene van alles goeds meemaakt. Er zijn natuurlijk ook dingen die niet zo leuk zijn, maar er gebeuren altijd wel goede dingen.

Reacties

Populaire posts