Boeken over... Zelfmoord

Dit jaar kwamen twee geweldige boeken uit: Waar het Licht is van Jennifer Niven en Mijn Hart en andere Zwarte Gaten van Jasmine Warga. Wat hebben ze gemeen? Het antwoord is duidelijk als je de titel van dit bericht leest, maar goed, ik zeg het nog een keer. Deze boeken gaan beiden over zelfmoord. En daar wil ik deze keer over praten.

Waar gaan boeken over zelfmoord over?
Deze boeken gaan vaak over de strijd van de personage tussen leven en dood. Hij/zij voelt zich onzeker, onbegrepen of is geobsedeerd met de Dood. Ook kan het verhaal over de familie en vrienden gaan van degene die zelfmoord heeft gepleegd.

Wat willen deze boeken vertellen?
De schrijver wilt met het verhaal vertellen dat je van je leven moet houden. Dat je geen zelfmoord moet plegen. Denk na. Denk altijd na voordat je iets doet. Ga praten met anderen. Met groepen. Met vrienden. Ze zijn bereid je te helpen.
Daarom wekken deze boeken vaak tranen op. Ze zijn hartverscheurend en laten je zien dat het leven je geschonken is, en dat je het niet weg moet nemen.

Wekken deze boeken zelfmoordzuchtige gevoelens bij je op?
Dat denk ik niet. Mijn moeder wilde bijvoorbeeld niet dat ik Waar het Licht is ging lezen. Ze dacht dat ik zelfmoord wilde plegen. Natuurlijk niet! Ik had alleen nog nooit een boek over zelfmoord gelezen en wilde dat graag wél doen.

Moet iedereen deze boeken lezen?
Voor sommigen is het moeilijk om een boek over zelfmoord te lezen, omdat ze zelf ermee te maken hebben gehad of omdat ze iemand kennen die dat heeft gepleegd. Als dit het geval is, zou ik zo'n boek niet gaan lezen. Voor de anderen? Probeer eens een boek met dit onderwerp uit. Huil. Hierna zul je ongeveer weten hoe het voelt om iemand te verliezen die bij zichzelf het leven heeft ontnomen.

Geef eens een lijst met boeken over zelfmoord?
Zelf heb ik maar drie boeken gelezen met dit onderwerp, dus noem ik die eerst op. Daarna komen de andere boeken die ik nog wil lezen en als laatste nog een paar boeken die niet zo zeer met zelfmoord te maken hebben, maar wel met verlies.


  • Mijn Hart en andere Zwarte Gaten (My Heart and other Black Holes) van Jasmine Warga
  • Waar het Licht is (All the Bright Places) van Jennifer Niven (wordt verfilmd!)
  • Suicide Notes (Suicide Notes) van Michael Thomas Ford
  • The Last Time We Say Goodbye van Cynthia Hand
  • Hier Was Ik (I Was Here) van Gayle Forman 
  • Thirteen Reasons Why (Thirteen Reasons Why) van Jay Asher
  • It's Kind of a Funny Story van Ned Vizzini
  • De Hemel Begint bij Je Voeten (The Sky is Everywhere) van Jandy Nelson (geen zelfmoord, maar verlies van familielid!)
  • Ik Geef Je de Zon (I'll Give You the Sun) van Jandy Nelson (geen zelfmoord, maar verlies van familielid!) 

Waarom ik hier over wilde praten? Deze boeken veranderen je kijk op het leven. Je moet blij zijn dat je kúnt leven. Heeft dit iets te maken met die aanvallen in Parijs? Ja. Nee. Een beetje.

Reacties

Populaire posts