Boekhandels waar ik ooit heen wil gaan

Een van de dingen die ik het leukst vind om te doen als ik op vakantie ben, is naar boekhandels gaan. Niet alleen om al die boeken te zien, maar ook om te kijken wat voor boeken in dat land populair zijn en natuurlijk of ze boeken met mooie covers hebben!
Ook al lees ik alleen boeken in het Nederlands en Engels, ga ik ook graag naar boekhandels in landen waar ik de taal niet van spreek (en ga ik dan altijd naar de Engelse kasten, dus... In ieder geval kijk ik ook naar de boeken in de taal van dat land.).
Ik heb vijf boekhandels uitgezocht verspreid over de hele wereld waar ik graag heen wil en waar ik ooit heen ga (als ze niet failliet zijn op het moment dat ik er heen ga).

5. Donner (Rotterdam, Nederland)
Laten we bij Nederland beginnen. Is lekker dichtbij, als je het vergelijkt met de andere boekhandels in dit lijstje.
Ik ben Donner is vaak voorbij gekomen op Facebook, bijvoorbeeld toen Julie Kagawa en Leigh Bardugo in Nederland waren en een bezoekje brachten aan Donner. Ook heb ik gehoord dat dit een grote winkel is en is eigenlijk al voldoende om mij over te halen om daar heen te gaan.
Er was een tijdje dat ik om de paar maanden naar Rotterdam ging, maar op dat moment kende ik Donner niet en was ik ook nog niet zo een bookjunkie. Nu ik Donner ken gaan we niet meer naar Rotterdam, dus ik hoop dat we dat snel een keer gaan doen!

4. Bookworld by Kinokuniya (Dubai Mall, Dubai, V.A.E.)
Dit is de enige boekhandel waar ik al een keer ben geweest, maar ik had daar zo weinig tijd besteed dat ik er super graag terug wil. Ik had daar toen ook geen boek gekocht, dus ik wil dat graag doen. Gewoon, als bewijs. Omdat ik hier ooit ben geweest, kan ik de winkel uitgebreid beschrijven. Zie Bookworld als je plaatselijke boekhandel, maar dan tien keer groter, vol met Engelse boeken, voornamelijk hardcovers. Het paradijs voor bookjunkies. De Young Adult-sectie is gigantisch en je kan ieder boek vinden dat je zoekt. Het enige nadeel is wel dat je een tijdje moet zoeken.
Ik had alleen tijd om bij de Young Adult-boeken te kijken, maar ze hadden ook veel fantasy en een boel Graphic Novels! En Funko POPs en allerlei fandom-dingetjes. Ik kan me volgens mij nog een hele tafel vol Game of Thrones-dingen herinneren.

3. The Strand (New York City, New York, V.S.)
Een van mijn dromen is om naar New York City te gaan, gewoonweg om deze boekhandel te bezoeken. Voor nummer drie twijfelde ik heel erg tussen The LAst Bookstore in Los Angeles en The Strand, maar ik heb uiteindelijk toch voor deze gekozen, omdat dit de eerste boekhandel was die ik kende die in de V.S. zit (op de Barnes & Nobels-winkels na). Beide boekhandels hebben hetzelfde idee: het verkopen van nieuwe en oude (tweedehands) boeken. Let er wel op als je een boek koopt in The Strand dat je de juiste editie pakt, want zometeen heb je er eentje van 1930 en loop je met een hele lege portemonnee de winkel uit.

2. Foyles (Londen, Engeland)
Mijn ouders hebben besloten om deze zomer naar Engeland (voornamelijk Londen) en Ierland te gaan, waar ik NIET op kan wachten. Ik wil namelijk al sinds 2014 dolgraag naar Londen. Naar de Harry Potter-studios, maar ook gewoon Londen zelf. De musea, winkels, boekhandels... Kortom, ik wil in Engeland zijn.
Als ik naar Londen ga wil ik sowieso naar alle Waterstones-winkels, maar zeker weten naar Foyles. Van wat ik heb gehoord is deze winkel heel erg groot, en gelukkig lees ik boeken in het Engels, dus ik kan niet wachten! Ik hoop wel dat ik niet al te lang in deze boekhandel blijf, omdat mijn ouders, voornamelijk mijn moeder, zich heel erg gaat vervelen. Ze leest boeken (die ik haar aanraad), maar is niet zo een boekenkoper.

1. Powell's Books (Portland, Oregon, V.S.)
Wie wil nou weer niet naar de grootste boekhandel ter wereld? Wat ik tot nu toe heb gehoord over Powell's is dat het geweldig is en super veel boeken heeft. De foto's spreken mij niet echt aan, maar dan komt vooral door de kleur van de boekenkasten. Die zijn namelijk geelbruin en door de Ikea ben ik witte en zwarte kasten gewend.
Ik denk niet dat het een goed idee is om mij in deze winkel achter te laten, want voor je het weet moet je dertig kilo aan boeken terug naar Nederland sjouwen met portemonnee die nog maar een paar muntjes bevat.

Zoals je ziet moet ik heel veel geld besteden als ik naar deze boekhandels wil (behalve Donner). Voor de vliegticket en voor de boeken! Ik kan natuurlijk niet naar een boekhandel gaan zonder een boek te kopen, vooral als die boekhandel in het buitenland is...

Ben je ooit in een van deze boekhandels geweest of zijn er boekhandels waar je graag heen wil?

Reacties

Populaire posts