Recensie: Artemis Fowl (Artemis Fowl #1)

Verschenen: 2001
Pagina's: 261
Uitgever: Vassallucci
Originele Titel: Artemis Fowl
Prijs: 8,99
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Artemis Fowl is een twaalfjarig crimineel meesterbrein, belust op macht en geld en immer in gezelschap van zijn boomlange bodyguard Butler. Wanneer hij erachter komt dat iedere elf een magisch boek bezit, steelt hij een exemplaar, fotografeert het met zijn digitale camera, en e-mailt het naar zijn Mac G6 computer. Op ingenieuze wijze kraakt hij de code, en ontdekt zo dé manier om de elfen hun goud afhandig te maken. Artemis' besluit Kapitein Holly - elfBI's eerste vrouwelijke officier - te kidnappen, stuit echter op grote weerstand van het in verhalen en legenden zo lief afgeschilderde elfenvolk. Zwaar bewapend en uitgerust met de modernste temperatuur zijn ze vastbesloten zijn plannen in de klem te smoren...

Toen ik dit boek voor twee euro zag op het boekenfestijn kon mijn dag niet meer stuk: ik wilde namelijk al heel lang dit boek lezen. Na meer dan een halfjaar begon ik eindelijk aan Artemis Fowl.

Ik had geen idee waar dit boek over ging, maar ik hoopte wel dat het leek op Percy Jackson (veel actie en avontuur). Helaas bleek het niet zo te zijn. Integendeel.

Als je hoopt dat er veel gaat gebeuren in dit boek, raad je af om dit boek te lezen. Want er gebeuren echt heel weinig dingen in. Oké, dit boek heeft maar 261 bladzijden, maar toch, ik had toch echt wat meer actie verwacht. Dit zorgde al voor twee punten aftrek.

Wat ik ook minder vond was dat de personages bijna niet worden beschreven. Zo weet ik alleen maar hun naam en ongeveer hoe ze eruit zien, maar verder zijn er niet zo veel "karakterontwikkelingen". Dit zorgde voor één punt aftrek.

Als laatste wordt er gezegd dat Artemis een crimineel meesterbrein is. Sorry hoor, maar dat heb ik amper gemerkt. Hij was de elfen misschien steeds twee stappen voor, maar dat was het zo'n beetje. Ik heb niet echt gemerkt dat hij echt heel slim is, wat ik vaak wel merk bij personages in andere boeken. Dit zorgde ook voor één punt aftrek, dus vandaar de zes.

Ik weet dat dit een middle grade-serie is, voor iets jongere lezers, maar toch vind ik het slecht uitgewerkt. Boeken zoals Harry Potter en Percy Jackson gaan ergens over, dit boek niet. Het hele verhaal slaat nergens op: er gebeurt amper iets in. Er wordt kennis gemaakt met de personages, dan wordt er een beetje gedreigd en dat was het.

Of ik deze serie verder ga lezen? Nee. Ik besteed liever mijn tijd aan andere boeken. Of ik je dit boek aanraad? Het enige wat ik cool vind aan dit boek is dat het in Ierland afspeelt, maar voor de rest is Artemis Fowl niet echt iets wat je écht zou moeten lezen. Of je dit boek wel of niet hebt gelezen maakt helemaal niets uit. Het is niet zoals Harry Potter, dat iedereen het wel eens moet hebben gelezen. Ook als je van elfen houdt weet ik niet of dit boek echt iets voor je is. Het is namelijk heel erg anders dan The Iron Fey van Julie Kagawa en Heartbeat van Maggie Stiefvater.