Recensie: Jumper

Titel: Jumper
Regisseur: Doug Liman
Gebaseerd op: Jumper van Steven Gould
Acteurs: Hayden Christensen, Samuel L. Jackson, Jamie Bell
Genre: Action, Adventure, Sci-Fi
Verschenen: 14 februari 2008
Duur: 88 minuten
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

David Rice is a high school student in Ann Arbor, abandoned by his mother at five, living with his callous, alcoholic father, enamored with Millie, a fellow student, and picked on by at least one classmate. On a winter's day, while about to drown, he discovers he can transport himself instantaneously to anyplace on earth. He runs away from home, goes to New York City, robs a bank vault, and comes to the attention of a shadowy group of government hunters. Eight years later, the hunters, led by the murderous Roland, get a fix on David. He heads home, searches out Millie, invites her to travel with him, and only later realizes that Roland and his crew are seriously deadly. Is everyone close to David in danger? (IMDb.com)


Toen ik in Engeland was, zag ik dat deze film op tv was. Ervan gehoord had ik niet, maar nadat ik een stukje zag en ontdekte dat de hoofdpersoon zichzelf kon transporteren, was mijn aandacht gevestigd op de film.

Het idee van de Jumpers (de mensen met de gave om zichzelf te kunnen transporteren) was ontzettend interessant, en eigenlijk ook de enige reden waarom ik de film bleef kijken. Want waarom hadden deze mensen deze krachten? Daarnaast ben ik ook een grote fan van superkrachten, dus dat was een pluspunt.

Maar de rest van de film, de situaties waarin David zich werkte en de relatie die hij kreeg met Millie, waren ongelooflijk zwak en niet goed uitgewerkt. (Maar dat kon ook komen doordat ik het begin niet had gezien.)

Jumper is ook een boek, geschreven door Steven Gould en van wat ik heb gelezen op Goodreads en IMDb.com, schijnt die heel erg anders te zijn dan de film. Een soort Percy Jackson dus. En natuurlijk was het boek beter dan de film (van dat is bijna altijd zo). Dus... misschien ga ik het boek ooit lezen? Want het idee was namelijk ontzettend goed. Niet origineel, maar wel goed.

Of ik deze film aanraad? Nee. Dat is het niet waard. Kijk, de film van Percy Jackson heeft nog een leuk avontuur, maar deze film heeft dat niet echt. Het begin was goed, maar daarna zakte de plot zeg maar weg. Dus, nee. Voor degenen die het boek hebben gelezen: raden jullie het aan?

Heb jij Jumper gezien?

Reacties

Populaire posts