Reizen: Londen

Zoals bekend is het nu zomervakantie: de tijd dat de meeste mensen gaan reizen. Zo reisde ik ook: naar Londen en Ierland. Omdat ik ontzettend veel heb gezien en bezocht, heb ik besloten om deze reis in stukken te delen om hele lange blogposts te voorkomen. Dit is het eerste deel.

Mijn ouders wilden vooral naar Ierland, maar op mijn aandringen besloten we om een paar dagen te verblijven in Engeland, in de buurt van Londen, de stad die ik namelijk wilde bezoeken.

Op dag één bezochten we, terwijl we onderweg waren naar Londen, Colchester en St. Albans. Verder heb ik alleen maar in de auto gezeten, dus was het niet zo heel erg bijzonder.

WHSmith, een boekhandel in Colchester

De boeken van de Zoella leesclub!

En natuurlijk Harry Potter!

Op dag twee kwam pas de magie (en dat bedoel ik letterlijk): we bezochten de Harry Potter Studio's in Leavesden, dé studio's, waar de films werden opgenomen. Omdat dit een hele geweldige ervaring was, heb ik hier apart een verslag over geschreven, die hier te lezen is.

Op dag drie gingen we naar Londen. Ik had van tevoren een hele route uitgestippeld, met de dingen die ik graag wilde zien. En zo reisden we heel Londen door. (Oké, dat was niet helemaal waar, alles zat bij elkaar in de buurt.)

Als eerste namen we de metro naar King's Cross Station, waar, zoals bekend, Platform 9 3/4 zou bevinden: het perron waar de Hogwarts Express (van de Harry Potter-serie) zich zou bevinden. Omdat ik de dag hiervoor al bij de Studio's was geweest en ze daar ook mogelijkheden hadden om foto's te maken met een stationkarretje, heb ik dit niet bij het station zelf gedaan (en ook niet omdat er een hele lange rij stond). Wel heb ik het winkeltje bezocht, waar de spullen even duur waren als bij de Studio's.

De winkel van Platform 9 3/4

Hierna ging ik naar Baker Street om, ja, je raad het al, 221B Baker Street te bezoeken, het 'huis' van Sherlock Holmes (aangezien hij een verzonnen personage is). Ik heb het museum zelf niet bezocht, maar ik ben wel het winkeltje binnengegaan, wat ook erg leuk was. De spullen daar waren niet echt goedkoop, maar ik zou niet weten waar ik ze anders zou kunnen kopen.

De derde plek die ik bezocht was Hamleys, een grote speelgoedzaak. Deze winkel heeft een gedeelte helemaal gewijd aan filmrekwisieten,  van onder andere Harry Potter, Game of Thrones, The Hobbit en The Lord of the Rings. De rekwisieten staan in vitrines en zijn ontzettend duur, maar wel erg waardevol en van goede kwaliteit. Hier heb ik niets gekocht, maar zou ik ook niets willen kopen, al had ik het geld, want wat zou ik moeten doen met een tiara van honderd pond? In een andere vitrine zetten en bewonderen alsof ik in de dierentuin ben? Nee, dank je.

Paddington!

Een deel van de Noble Collection

De volgende stop was bij Piccadilly Circus. Als een grote Sherlock-fan móést ik die plek bezoeken, want het is een plek die vaak te zien is in de tv-serie (vooral tijdens voorstukje/themalied/hoe het ook heet).

Het Eros/Cupido-beeldje

En wat zit er bij Piccadilly Circus? Juist: dé Waterstones van Londen. Die bezocht ik dus ook. Helaas heb ik alleen maar de begane grond en eerste verdieping kunnen bezoeken, maar ja, die waren al ontzettend groot, en super veel tijd hadden we ook weer niet.

Daarna gingen we naar China Town om iets te eten en onderweg daarnaartoe liepen we langs West End, waar alle musicals en toneelstukken worden opgevoerd.

China Town

Na het eten besloten we naar Foyles te gaan, een andere boekhandel. Toen we daarheen liepen viel mijn oog op een poster op een gebouw: het leek namelijk ontzettend op de cover van Harry Potter and the Cursed Child. En wat bleek! Het was het theater waar het toneelstuk zou worden opgevoerd (op dat moment was het nog niet officieel geopend)!

OMG JAA!!!

Niet lang daarna kwamen we aan bij Foyles, waar ik op zoek ging naar The Amazing Book is Not on Fire van Dan en Phil, die ze helaas niet hadden. En zo begon mijn reis op zoek naar TABINOF, die later nog heel veel keer voor gaat komen in mijn verslagen.

Foyles had helaas niet wat ik wilde, maar daar liet ik mijn dag niet mee verpesten: ik ging naar Forbidden Planet, een fandom-winkel. Ze verkochten van bijna alle fandoms iets en tjonge, het was ontzettend groot. De begane grond was ietsje krap, maar toen ik naar beneden ging keek ik mijn ogen uit. De winkel was beneden veel en veel groter dan boven. Beneden verkochten ze, waar boven vooral bestond uit Funko Pops en merch, heel veel boeken, comics en manga. Daarnaast hadden ze ook een hele kast vol met gesigneerde boeken van hele bekende schrijvers.

SHERLOCK SHERLOCK SHERLOCK

KIJK, RECHTS ONDER ZIT ACOTAR!

Hierna ging ik naar Covent Garden, om een beetje rond te neuzen, maar het was heel erg druk, dus niet lang daarna nam ik de metro om naar Trafalgar Square te gaan.

Dit plein is af en toe te zien in Sherlock, maar toen ik de leeuwen zag, kon ik niets anders doen dan denken aan het filmpje waarin Phil op een van die leeuwen klimt.

Omdat de dag nog lang niet om was besloot ik om naar de Tower Bridge te gaan, vooral om het aan mijn zusje te laten zien. Mijn vader koos de metrostations en om de een of andere reden wilde hij niet naar Tower Hill gaan, het station waar de Tower Bridge en de Tower of London zich bevinden.

We kwamen aan bij een station heel ver van de Towers af, maar omdat we geen zin hadden om weer in een drukke metro te zitten, besloten we om naar de Tower Bridge te lopen. Dit duurde een hele tijd, want waar we eerst waren konden we de brug nog niet zien! Maar langzamerhand werden de gebouwen steeds groter en groter, totdat we eindelijk waren aangekomen bij de Tower Bridge! En wat was het mooi!

Londens geweldige skyline

Uiteindelijk nam ik nog wat foto's van de brug, de Tower of Londen, de City Hall en het topje van de Gherkin, mijn favoriete gebouw op de wereld (waarom weet ik eigenlijk niet).

De Tower of London!

De Gherkin!

En dit was mijn dagje Londen! De dag hierna reden we helemaal naar Holyhead, met een tussenstop bij Llanfair P G (de plaats met de langste naam in Europa), om naar Ierland te reizen. Maar daar ga ik het over houden in mijn volgende verslag!

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndasdfjkl; Poeh! Wat een naam!

Ben jij ooit naar Londen geweest?