Recensie: Outlander Seizoen 1

Titel: Outlander
Gecreëerd door: Ronald D. Moore
Gebaseerd op: De Reiziger van Diana Gabaldon
Acteurs: Caitriona Balfe, Sam Heughan, Duncan Lacroix
Seizoen: 1
Afleveringen: 16
Genre: Drama, Romance, Sci-Fi
Verschenen: 11 augustus 2014
Duur: ± 60 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Follows the story of Claire Randall, a married combat nurse from 1945 who is mysteriously swept back in time to 1743, where she is immediately thrown into an unknown world where her life is threatened. When she is forced to marry Jamie Fraser, a chivalrous and romantic young Scottish warrior, a passionate relationship is ignited that tears Claire's heart between two vastly different men in two irreconcilable lives. (IMDb.com)

De eerste keer dat ik van Outlander hoorde, was op YouTube, bij ABookUtopia, PolandbananasBOOKS en nog veel meer andere BookTubers. De reden: de tv-serie en de 25ste jubileum editie. Daarna raadde een vriendin mij deze serie en boeken ook aan, en beloofde ik om de boeken te lezen en om de serie te gaan kijken.
Mijn plan om eerst de boeken te lezen mislukte toen ik Netflix kon gebruiken en ik een serie wilde kijken. Mijn keuze was uiteraard Outlander

Om heel eerlijk te zijn had ik geen verwachtingen over deze serie. Het enige wat ik wist was dat Claire op huwelijksreis was in Schotland en op de een of andere manier terug in de tijd reisde om daar Jamie te ontmoeten en met hem een relatie aanging. O, en dat héél veel mensen een héle grote fan waren van Jamie. Zijn. 

Outlander was meer dan dit. Ik had niet verwacht dat het zo duister zou zijn en vol zou zitten met bloederige wonden. Oké, ik had wel een verwachting. Ik dacht namelijk dat dit een liefdesverhaal zou worden en dat is het ook, maar niet op de manier waarop ik dacht dat het zou zijn. Ik iets klefs in mijn hoofd. Maar nee. Outlander is zoals ik zei: meer dan dat. 

Ik was verbaasd dat ik niet kon stoppen met kijken en binnen een week had ik alle afleveringen gekeken. Dit klinkt misschien heel veel, aangezien veel mensen maar een paar dagen nodig hebben voor een seizoen, maar ik doe er meestal meer dan een maand over om één hele seizoen te kijken. Ongelooflijk langzaam, dus. 

Helaas ben ik niet helemaal positief over deze serie. Dit kan worden gezien als een spoiler, maar ik vond het vreselijk irritant dat Claire en Jamie steeds gevangen genomen werden. Echt, om de paar afleveringen worden ze weer gevangen genomen en op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik geen zin meer had om verder te kijken. Wat ik overigens niet heb gedaan, want niet veel later keek ik weer een nieuwe aflevering. 

Ik heb alle personages in mijn hart gesloten, op een paar na, want tja, die moeten gewoon gehaat worden. Urgh, wat zijn ze afschuwelijk en irritant en beide samen. 

Voor de John Green-fans die The Fault in Our Stars hebben gezien (en niet-fans ook) zal het vast leuk zijn om Lotte Verbeek weer eens te zien. Ze was geweldig als Lidewij, maar als Geillis... Ze waren beiden geweldig gespeeld. 

Ik raad Outlander niet aan iedereen aan. Het is zestien plus, dus er komen vieze scènes in voor (wonden, etc.) en  erotische scènes. Af en toe moest ik gewoon van het scherm wegkijken, want urgh, het was gewoon te veel om aan te zien (voornamelijk de wonden. Ze waren... zeer gedetailleerd).
Maar houd je van Schotland, Sam Heughan, Schotse/buitenlandse cultuur en geschiedenis, gevechten, kilts, Schotland en de Skye Boat Song, dan zit je hier aan het juiste adres. 

Ik kan in ieder geval niet wachten op seizoen twee, dus daar wacht ik met smart op. 

Heb jij Outlander gezien?

Reacties

Populaire posts