Recensie: Vlinder uit Cocon

Titel: Vlinder uit Cocon
Auteur: Sara K.
Genre: Romance
Verschenen: 16 oktober 2015
Pagina's: 162
Uitgever: Boekscout.nl
Bindwijze: Paperback
Prijs: 17,75
Cijfer: 2,0 of 1/5 sterren

Isabelle is een jonge vrouw die niet veel ervaring heeft in de liefde. Plots wordt ze tot over haar oren verliefd op een fitnessmedewerker. Vlinder uit cocon gaat over hun relatie, de rugklachten van Isabelle, een familiegeheim met incest dat komt bovendrijven en hoe de familie samenleeft als patchworkfamilie.

Een paar dagen geleden werd ik door Sara Knockaert, de schrijfster van dit boek, benadert of ik een recensie wilde schrijven voor haar boek Vlinder uit Cocon. Ik kon uiteraard geen nee zeggen en niet veel later kreeg ik het boek toegestuurd, waar ik onmiddellijk in begon. In ieder geval bedank ik Sara dat ik het boek mocht lezen en recenseren. 

Helaas viel het boek, zoals ik eigenlijk al had verwacht, tegen. Er zijn drie redenen. 

Als eerste kon ik mij niet binden met de personages. Het verhaal wordt heel beschrijvend verteld, alsof ik een vogel was en van bovenaan meekeek, in plaats van dat ik Isabelle zelf was. Hier kan wel aan gewerkt worden, want zoals we al weten, is dit Sara's eerste boek. 

Als tweede was de schrijfstijl nogal slordig. De tijden (tegewoordige- en verleden tijd) werden steeds door elkaar gehaald en er waren ontzettend veel flashbacks en flashforwards dat ik helemaal in de war raakte en af en toe niet meer wist waar het verhaal over ging. 

Als laatste kon ik het niet echt vinden met het verhaal. De relatie tussen Isabelle en Maurice (vooral het begin) was niet echt goed uitgewerkt en er was in feite een instalove gaande. 

Daarnaast leken de andere zaken die een rol in het verhaal speelden (het geheim van de familie en Isabelle's gezondheid) erbij geplakt te zijn. Ze hadden in principe geen rol in het hoofdverhaal, wat meestal wel zo is. 

Ook is de flaptekst niet duidelijk genoeg dat het vooral een romantisch boek is. Ja, er wordt gezegd dat Isabelle een relatie aangaat met de fitnessmedewerker, maar niet dat het hele boek daarover gaat. Ik kreeg namelijk het idee dat 'het geheim' en 'de ziekte' een grote rol zouden spelen in het verhaal, maar niet dus. Op een gegeven moment raakte ik verveeld en kon ik de romantiek niet meer uitstaan

O, en ik moet er ook nog bij zeggen dat dit boek voor oudere lezers is bedoeld, want er komen héél véél scènes voor die niet voor jonge lezers zijn bedoeld. 

Omdat dit Sara's eerste boek is, heb ik het gevoel dat haar volgende boek, veel beter zal zijn deze. 
Ik bewonder in ieder geval haar doorzettingsvermogen om dit boek af te schrijven, want het is mij nooit gelukt om ook maar één verhaal te voltooien. 

Vlinder uit Cocon is helaas geen boek dat ik aan zou raden. Ik wil niet al te streng overkomen via mijn beoordeling, maar ik heb het gewoon niet zo met indie-schrijvers. Kijk maar naar Michelle Madow. Maar misschien heb ik gewoon nog geen indie-boeken gelezen die wél goed zijn, of zit het gewoon in mijn hoofd. Nou ja, ik denk dat het beide is. 

Heb jij Vlinder uit Cocon gelezen?

Reacties

Populaire posts