Recensie: Losgeld voor Erak (De Grijze Jager #7)

Pagina's: 448
Uitgever: Gottmer
Originele titel: Erak's Ransom
Prijs: 15,95
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

De Grijze Jager deel 7 blikt terug op de tijd dat Will nog een leerling van de Grijze Jagers was.

De Skandiërs hebben in boek 4 ('De dragers van het Eikenblad') een niet-aanvalsverdrag met Araluen gesloten. Daarom zijn Jarl, Erak en zijn mannen gedwongen hun geluk verderop te zoeken. Als zij, op zoek naar buit, langs de kust van het verre Arrida in een hinderlaag lopen, wordt Erak gevangengenomen. Zijn mannen worden naar Skandia teruggestuurd om losgeld voor hun aanvoerder op te halen. Erak vermoedt echter dat de hinderlaag een valstrik is geweest van een rivaal die uit is op zijn functie. Hij adviseert zijn mannen om het losgeld niet in Skandia te halen, maar hulp te vragen in Araluen.
Will en zijn vrienden schieten hun oude vriend te hulp, maar komen er al snel achter dat de hete woestijnen en zandstormen van Arrida een nog geduchtere vijand vormen dan de gevaarlijke krijgers die Erak gevangen houden.

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het lezen van De Grijze Jager. Aangezien mijn zusje nog niet begonnen was met het sparen van deze serie en we deze boeken dus leenden bij de bibliotheek, was het niet heel erg verrassend toen ik plotseling niet meer verder kon lezen, omdat bij mijn filiaal het zevende boek ontbrak. Dit leidde tot een bijna drie jaar durende pauze (dit gebeurde allemaal in 2014) en in oktober 2016 kocht mijn zusje (eindelijk) Losgeld voor Erak, het zevende deel. Ik ben onmiddellijk in het boek te lezen, maar zoals vaker is gebeurd bij de andere De Grijze Jager-boeken kwam ik er moeilijk in. Uiteindelijk heeft Losgeld voor Erak vier maanden naast mijn bed gelegen zonder aangeraakt te worden. Sorry!

Zoals je kunt zien vond ik dat het tijd was om dit boek eindelijk uit te lezen, dus hier zijn we dan!

De Grijze Jager is een hele goede boekenserie en ik kijk ook erg op naar John Flanagan en al die fantasie dat hij heeft, maar helaas duurt het bij mij altijd heel lang voordat ik echt in het verhaal zit. Dit gebeurt niet alleen bij zijn boeken, hoor, want ik heb het ook altijd bij De Demonata van Darren Shan, ook een hele goede serie. Maar als ik eenmaal in het verhaal zit, geniet ik er heel veel van, dus dat verklaart hopelijk waarom ik ieder boek vijf sterren heb gegeven.

Hoewel ik het niet zo heb met boeken als De Brief voor de Koning van Tonke Dragt, ben ik wel gek op Araluen en Skandia en al die andere landen. Waarom? Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee, omdat de verhalen en werelden vergelijkbaar zijn, maar misschien heb ik het gewoon meer met Will, Alyss, Arnaut, Evanlyn en de rest. (En misschien omdat er een vleugje Fantasy in zit?)

Aangezien dit boek zeven is kan ik niet zo veel zeggen, maar dat het wel leuk was (al was het wel een beetje overbodig, want als Erak eenmaal niet naar Arrida was gegaan zou dit hele gebeuren ook niet hebben plaatsgevonden). Maar ja, meer Will, meer Arnaut en meer Evanlyn.

Als je nog niet begonnen bent met het lezen van De Grijze Jager: waar wacht je nog op? Ik raad je aan om met deze serie op een zo jong mogelijke leeftijd mogelijk te beginnen (niet té jong, hoor), omdat hoe ouder je wordt, hoe minder origineel je het gaat vinden en hoe moeilijker je erin komt. Ik begon hier redelijk laat mee (ik was dertien of veertien, terwijl velen het allemaal al hadden gelezen op hun tiende of elfde). Volgens mij heeft mijn bibliotheek deel acht ook niet, dus hup! Op naar de boekhandel!

P.S.: Wist je dat alle boeken van De Grijze Jager momenteel (van februari tot april 2017) per deel maar tien euro kosten?

Heb jij Losgeld voor Erak gelezen?