Recensie: Secret Scouts en de Verloren Leonardo (Secret Scouts #1)

Verschenen: Maart 2013
Pagina's: 320
Uitgever: Aerial Media
Prijs: 12,95
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag.

Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in Parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort.

Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: 'De Verloren Leonardo'?

Een tijdje geleden kreeg ik een e-mail van Dennis Kind met de vraag of ik zijn boeken wilde recenseren (het andere was Secret Scouts en de Vermiste President, het tweede deel van deze serie). Het verhaal klonk erg interessant en de recensies die ik vond waren erg positief, dus besloot ik 'ja' te zeggen. Was dat een grote fout? Dat ligt eraan hoe je het ziet.

Secret Scouts en de Verloren Leonardo is een boek voor kinderen. Dat is te zien aan de cover, aan de schrijfstijl en aan de titel. Dat wist ik. Middle Grade boeken zijn vaak niet echt geloofwaardig en ik weet niet hoe het met dit boek zit, maar zo'n ongeloofwaardig boek als dit heb ik nog nooit gezien. Niet dat het per se iets slechts is, maar het zorgde gewoon ervoor dat ik het niet zo goed kon vinden dan als het wel heel erg geloofwaardig zou zijn geweest. Voorbeelden zijn de vriendschap (twee broers en twee zussen zijn vrienden van elkaar. Gaan ze niet met andere mensen om? De vreemde schets, het Planetariumding waarvan ik de naam vergeten ben en het stukje bij de studiereis.)

Voor kinderen is dit boek denk ik fantastisch en erg interessant, omdat het gaat over dé Leonardo da Vinci en ik denk dat veel kinderen van hem gehoord hebben, maar niet echt veel over hem weten. Aangezien ik Geschiedenis heb en ook nog eens The Da Vinci Code heb gelezen, was veel informatie helaas niet meer nieuw. Dus bij het informatieve gedeelte van dit boek heb ik ook niet veel aan gehad.

Al met al denk ik toch dat ik dit boek, als ik iets jonger was geweest, leuk zou hebben gevonden maar nu door al die kennis en ervaring met andere boeken, er helaas niet van heb kunnen genieten. Als je niets weet over Leonardo da Vinci, het niet erg vindt om vreemde boeken te lezen en zin hebt in een beetje geschiedenis, raad ik je aan om Secret Scouts en de Verloren Leonardo te lezen. Nu op naar het volgende boek!

Heb jij Secret Scouts en de Verloren Leonardo gelezen?