Recensie: Sixteen Candles

Afbeeldingsresultaat voor sixteen candles poster
Titel: Sixteen Candles
Regisseur: John Hughes
Acteurs: Molly Ringwald, Anthony Michael Hall, Justin Henry
Genre: Comedy, Romance
Verschenen: 14 september 1984
Duur: 93 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Samantha's life is going downhill fast. The sixteen-year-old has a crush on the most popular boy in school, and the geekiest boy in school has a crush on her. Her sister's getting married, and with all the excitement the rest of her family forgets her birthday! Add all this to a pair of horrendously embarrassing grandparents, a foreign exchange student named Long Duk Dong, and we have the makings of a hilarious journey into young womanhood. (IMDb.com)

Na het kijken van The Breakfast Club wilde ik graag Sixteen Candles zien, die toevallig van dezelfde regisseur was (en twee dezelfde acteurs had). Niet veel later keek ik het en hier is de recensie!

Sixteen Candles is een van de drie films voor jongeren die John Hughes heeft gemaakt. Dit is de eerste, die opgevolgd wordt door The Breakfast Club en wordt afgesloten door Weird Science. Op dit moment moet ik de laatste nog zien, maar ik ben er wel al in begonnen.

Het verhaal van deze film is om heel eerlijk te zijn niet super origineel. Laat ik maar zeggen dat het een 'standaard jongeren verhaal' is. Hiermee bedoel ik dat het gewoon een van die YA-rom-coms is. Ik wilde het vergelijken met The Fault in Our Stars en If I Stay, maar ik denk niet dat dat een goed idee is aangezien beide verhalen met de Dood te maken hebben en minstens twintig jaar later zijn geschreven. Maar zo'n verhaal dus, met comedy.

Het acteerwerk is wel geniaal, vooral die van Molly Ringwald en Anthony Michael Hall, de twee acteurs die ook in The Breakfast Club spelen (misschien is dat ook de reden waarom ze nog een keer zijn gecast). Een leuk weetje is dat Molly Ringwald speelt in een aflevering van Riverdale, een nieuwe tv-serie die te zien is op Netflix en The CW.

En dat is het eigenlijk. Heb je zin om te lachen en te kijken naar een film waarbij je niet hoeft te stressen en na te denken? Dan is Sixteen Candles de juiste film voor jou! Ik ga dan nu Weird Science even afkijken, en dan kan ik daar weer over gaan schrijven.

Heb jij Sixteen Candles gezien?

Reacties

Populaire posts