Recensie: Legend (Legend #1)

Originele titel: Legend
Prijs: 5,00
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

2129 n.Chr.
Los Angeles, Californië
Republiek Amerika

June, geboren in een vooraanstaande familie, wordt klaargestoomd voor een hoge functie in het leger. De rebelse Day leeft in een sloppenwijk en is de meest gezochte crimineel van de Republiek. Als de broer van June, een belangrijke militair, vermoord wordt, is Day de hoofdverdachte. Het ultieme kat-en-muisspel begint: June wil haar broers dood wreken en Day probeert uit handen te blijven van de overheid.

Nadat ik dit boek in juli 2014 had toegevoegd aan mijn nog-te-lezen-lijstje (op dat moment ontdekte ik BookTube, maakte ik een Goodreads account en ontdekte ik daardoor dit boek) was het altijd op de achtergrond gebleven. Ik wilde het lezen, maar zag nooit een kans om dat daadwerkelijk te doen. Tot vandaag. Vandaag besloot ik dit boek te kopen (het kostte maar vijf euro) en heb ik het in één keer uitgelezen. Want, man, wat is dit boek echt goed!

Oké, het verhaal is erg cliché; als lezer weet je al wat er allemaal gaat gebeuren. Maar toch. De schrijfstijl slurpt je in het verhaal en je kunt de woorden niet meer loslaten. Je móét gewoon verder lezen. Het boek aan de kant leggen is geen optie. Nou ja, dit gebeurde met mij. Ik moest het verhaal lezen. Van het begin tot het eind.

Day en June zijn erg interessante personages. Het ene hoofdstuk heeft Day het woord, het andere June. Wat vaak voorkomt in boeken is dat de personages dezelfde "vertelstem" hebben. Dat is in Legend niet het geval. Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen deze twee hoofdpersonen. Daardoor is dit boek extra leuk om te lezen, omdat je echt het gevoel krijgt dat twee personen je een verhaal vertellen.

Eerder heb ik nog nooit een boek gelezen van Marie Lu, wel heb ik hele goede dingen over haar boeken gehoord (en dat dit een hele goede serie is). Ik moet die mensen gelijk geven. Want de aantrekkingkracht dat dit boek heeft... Wow. Gewoon wow.

Eigenlijk heb ik helemaal niks over dit boek om aan te merken. Alles is in orde. Perfect. Het enige wat minder zou kunnen zijn is dat het erg cliché is, maar om de een of andere reden past die cliché-igheid wel bij dit boek. Dit boek is het echt waard om gelezen én gekocht te worden!