Boekhandels: Boekenfestijn Uden

Twee dagen geleden moest ik naar een bruiloft in Noord-Brabant en wat had ik een geluk dat Boekenfestijn een winkel had geopend in Uden en dat de bruiloft ongeveer een half uur (met de auto) verdwijderd was van de winkel! Daarom kon ik het ook niet laten om naar het boekenparadijs te gaan (want wat wil een boekenliefhebber nog meer dan boeken met korting?). En zo zat ik in de auto op weg naar Uden.

Als ik het goed heb ben ik drie keer eerder naar Boekenfestijn geweest. De eerste keer kan ik nauwelijks herinneren, de tweede keer half en de derde keer was vorig jaar, dus ik weet nog wat daar allemaal te koop was. Wat ik ook nog weet is dat het allemaal in het Beursgebouw in Eindhoven was.
Vorig jaar had ik deze boeken gekocht, en deze, voor degene die zich dat afvroeg.

Omdat ik op het internet nauwlijks iets kon vinden over de Boekenfestijn-winkel in Uden (foto's, hauls, enzovoorts), werd ik redelijk verrast door het aanbod. (Het aanbod verschilt altijd per Boekenfestijn.) Zo had ik iemand horen zeggen dat het aanbod hier niet zo groot was, maar ik moet zeggen dat dat niet klopte. Oké, het Boekenfestijn in het algemeen is veel groter en heeft veel meer dingen, maar deze kon er ook nog wat van.


Toen ik binnen de winkel liep (die overigens in het gebouw van de 'wijlen' V&D is gevestigd) vond ik aan mijn linkerzijde allerlei nieuwe boeken, met de volledige prijs (de prijs die in alle boekhandels te vinden is). Aan mijn rechterzijde lagen de Young Adults. Hier was ik ontzettend blij om, want YA! Super goedkoop waren ze niet, ongeveer tien euro per boek, maar het was wel goedkoper dan normaal. Het enige nadeel was dat de Engelse en Nederlandse boeken door elkaar lagen. (Pluspunt: Lockwood & Co lag er! Minpunt: ik wil de Engelse versie.)


Daarna kwamen de 'creatieve' dingen, zoals (gekleurd) papier en spullen waarmee je kan knutselen. Hier waren veel (lange!) tafels van. Hierna waren er tafels met Nederlandse boeken, van alle genres. Als je goed keek lagen er een aantal pareltjes tussen. Hoewel ik deze boeken graag had gewild, wist ik dat ik niet alles kon pakken. Het bedrag wat ik moest betalen zou dan veel te hoog zijn!

Na de Nederlandse boeken ging ik naar boven. (Het was wel een beetje eng, met zo'n kar en een roltrap. Wat de kar vast bleef haken?!) Hier kwam ik uit op tafels met informatieboeken (geestelijke, historische, enzovoorts), comics en manga's. Bij de laatst twee liep ik langs alle tafels, om te kijken of er iets leuks tussen lag, maar nee. Daarnaast was er geen airco op de eerste verdieping, wat redelijk irritant was, omdat het daar erg benauwd was. Maar ja, boeken!

Naast de comics stonden tafels met beschadigde Nederlandse boeken. Hier lag wel wat leuks tussen, maar dan wilde ik weer de Engelse versie of had ik het boek al. Of wilde ik het gewoon lenen bij de bieb.

En toen kwamen de Engelse boeken. Ook hier vond ik ontzettend leuke boeken, maar waren het weer vervolgdelen in een serie waarvan ik het eerste boek niet had gelezen (boek twee van Falling Kingdkoms bijvoorbeeld, en boek vijf van Bloodlines (in hardcover!)). Verder waren alle boeken waardig om gekocht te worden, dus moest ik veel boeken afwijzen.
Ik raad aan om vooral de Engelse hardcovers te kopen. Die waren erg goedkoop (drie euro voor de hardcover van Freedom van Jonathan Franzen!). Ook de Engelse klassiekers zijn erg goedkoop. Twee euro per boek.

Verder stonden er tafels met kinder- en kookboeken. Niet echt iets bijzonders.

Toen ik naar beneden ging, stond er aan de rechterkant van de roltrap een tafel met dwarsliggers, dus als je geïnteresseerd bent...

De overige tafels lagen vol met boeken die je tegenkomt in de Boekenvoordeel-winkels, of die buiten een normale boekhandel staan (bij boekhandel Stevens dan), posterboeken en puzzels.

Dat was het eigenlijk. Uiteindelijk heb ik negen boeken gekocht, voor 46 euro. Niet echt goedkoop, maar voor het aantal boeken dat ik heb gescoord is het een koopje.

Als je nog nooit Boekenfestijn hebt bezocht, raad ik aan om het toch wel te doen, want het is één, hartstikke leuk, twee, zit het vol boeken, en drie, is het ontzettend goedkoop (vergelijken met de normale prijzen). Een nadeel is dat Boekenfestijnen alleen in beursgebouwen zit in grote steden, verspreidt over Nederland en België, voor vier dagen. Voor het overzicht waar Boekenfestijn zit en heen gaat, kun je de site bezoeken.

Een belangrijke mededeling over de Boekenfestijn in Uden: deze zit alleen maar drie maanden in dit gebouw. Daarna wordt er gekeken of het er nog langer gaat blijven of niet. Het werd geopend op 28 mei 2016, dus ik zal maar snel gaan als ik jou was.

Boekenfestijn Uden was ontzettend leuk. Niet zo groot als die in Eindhoven, maar klein kan ik het ook niet noemen. Daarom is het een aanrader. Ik kan niet wachten om naar de volgende Boekenfestijn te gaan, wat waarschijnlijk volgend jaar gaat worden.

Ben jij naar het Boekenfestijn geweest in Uden?

Reacties

Populaire posts