Recensie: Hate List

16698307
Titel: Hate List
Auteur: Jennifer Brown
Genre: Contemporary, Young Adult
Verschenen: 2012
Pagina's: 367
Uitgever: Callenbach
Originele titel: Hate List
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 10,00
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

De lijst was eigenlijk haar idee. Maar Valerie kan haar ogen niet geloven als haar vriend Nick op een dag om zich heen schiet in de aula en doelbewust richt op de schoolgenoten op de lijst, de hate list. Ze probeert hem nog tegen te houden, maar het is al te laat.
Valerie komt in een nachtmerrie terecht. Hoe zorgt ze ervoor dat haar onschuld bewezen wordt? Mag ze nog van Nick houden, nu hij anderen van het leven heeft beroofd? En wie zijn haar echte vrienden eigenlijk?



LET OP! Dit boek gaat over een schietpartij op een school! Dus als je er niet tegen kan, raad ik je aan om niet verder te lezen.

Een van de boeken die werd aangeboden in de Vakantie Bieb-app was dit boek, Hate List. Ik zat wat te scrollen door de jeugdboeken (want die van de volwassenen vond ik stom en had ik trouwens al twee van gelezen, namelijk Gabrielle en Vier Plus Eén) en baalde er ontzettend van dat de meeste boeken door Nederlanders geschreven waren (die ik een soort van boycot) en dat de boeken díé vertaald waren, ik allang had gelezen. En toen viel mijn oog op dit boek. Brown klonk in mijn oren ontzettend Engels, en toen ik de beschrijving van dit boek las, wist ik het: ik wilde het lezen.

Het duurde een tijdje voordat ik in het verhaal kwam. Als eerste omdat ik nogal in de war was met de verhaallijn (want speelde het zich nou vóór, tijdens of ná de schietpartij af?) en wat de rol van Valerie was. Daarna zat ik in het verhaal en kon ik ongestoord verder lezen.

Hate List gaat over iets schokkends, iets wat in de VS vaak voorkomt: schietpartijen op scholen. Voor ons, Nederlanders en Belgen, is het iets waar we alleen van gehoord hebben en nauwelijks meemaken (en zullen meemaken) in ons leven. Voor de Amerikanen is dit iets wat maar al te bekend is. En dat is schokkend.

In principe zat het verhaal goed in elkaar. De schietpartij zelf, de gevolgen, maar ook de oorzaken en de gevoelens natuurlijk van de slachtoffers. Het enige wat ik echt miste, waren de details van de schietpartij. Ik had gewild dat dat gedeelte langer was, want nu had ik helemaal geen gevoel toen ik het schokkende gedeelte zat te lezen. Een beetje iets zoals This Is Where It Ends van Marieke Nijkamp.

Af en toe vond ik dat Valerie nogal stomme keuzes nam, maar wat kun je anders verwachten als je een slachtoffer bent van een schietpartij? Juist ja, keuzes die je niet zou maken als je helemaal gezond was.

Hate List is een boek dat je gelezen moet hebben, maar niet iets dat ik per se aanraad. Dus als je het ziet liggen in de bieb, neem het dan mee en lees het, maar ik vind dat je het niet per se moet kopen, zoals Ik Geef Je de Zon. ;)

Heb jij Hate List gelezen?



Heb jij Hate List gelezen?

Reacties

Populaire posts