Recensie: The Art of Being Normal


28400928
Titel: The Art of Being Normal
Auteur: Lisa Williamson
Genre: Contemporay, LGBT, Young Adult
Verschenen: 1 januari 2015
Pagina's: 357
Uitgever: David Fickling Books
Nederlandse titel: Wat Is Nou Normaal?
Bindwijze: Paperback
Prijs: 11,99
Cijfer: 7,5 of 5/5 sterren

Two Outsiders. Two secrets.

David longs to be a girl.

Leo wants to be invisible.

When Leo stands up for David in a fight, an unlikely friendship forms. But things are about to get messy. Because at Eden Park School secrets have a funny habit of not staying secret for long…


Dit boek stond al een tijdje op mijn nog-te-lezen-lijstje, sinds december 2015 (als boek #666 nog wel, om te benadrukken dat het onderwerp in veel landen is verboden), maar ik had nooit een reden om dit boek te kopen, tot nu. Lisa Williamson kwam namelijk op bezoek bij mijn plaatstelijke boekhandel, dus daar moest ik natuurlijk bij zijn!

Ik had nooit eerder een boek gelezen over hoofdpersonen die transgender zijn, dus voor mij was dit een hele nieuwe ervaring. LGBT+ is een ontzettend grote gemeenschap, en om de T te kunnen ontdekken, was erg fijn.

Lisa heeft een erg fijne schrijfstijl waar ik doorheen vloog (wat ook wel moest, want ik had maar twee dagen de tijd om dit boek uit te lezen voordat ik haar zou ontmoeten). Het gebruik van Britse woorden is veel, maar niet zo dat ik helemaal geen idee had waar het verhaal over ging.

Dat er twee hoofdpersonen zijn is ook erg fijn. Zo krijgen we het verhaal aan twee kanten te zien, maar hebben beide personages ook hun eigen geheimen en hun eigen verhaal. Het enige wat ik hieraan irritant vond was de lettertype die voor Leo gekozen was. Het leek namelijk alsof ik een blog of iets op het internet aan het lezen was.

Het verhaal is eigenlijk een normaal, algemeen Contemporary-verhaal, waarbij transgender-elementen zijn toegevoegd. Zonder transgender had ik dit boek maar vier sterren gegeven, maar omdat het iets is waar maar heel weinig boeken over gaan, heb ik besloten om dit boek toch maar vijf sterren te geven.

De cover die voor dit boek is gekozen, past heel erg goed bij het verhaal. Het is simpel, maar toont toch alles waar The Art of Being Normal over gaat. En die blurb van Philip Pullman maakt het helemaal af, natuurlijk.

The Art of Being Normal is een aanrader. De vraag is niet waarom het zo goed is, maar wat er nou zo slecht aan dit boek is. Mijn antwoord? Geen idee. Het verhaal zelf is natuurlijk niet zo origineel, maar de hoofdpersonen, o, over hen móét je gewoon lezen. Ja, dat is het. Dit boek is een aanrader omdat de hoofdpersonen gewoon zo geweldig zijn. Daarnaast geeft het veel informatie over transgender-zijn, en misschien helpt het je wel om uit de kast te komen.

Heb jij The Art of Being Normal gelezen?

Reacties

Populaire posts