Recensie: Star Wars Episode IV: A New Hope (Star Wars #4)

Titel: Star Wars Episode IV: A New Hope
Regisseur: George Lucas
Serie: Star Wars #4
Acteurs: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher
Genre: Action, Adventure, Fantasy
Verschenen: 15 december 1977
Duur: 121 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

A young boy from Tatooine sets out on an adventure with an old Jedi named Obi-Wan Kenobi as his mentor to save Princess Leia from the ruthless Darth Vader and Destroy the Death Star built by the Empire which has the power to destroy the entire galaxy.
(IMDb.com)


Misschien wist je het nog niet, of misschien juist wel, maar ik ben fan van Star Wars. Om heel erg eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom, omdat ik de films niet super goed vind (er zijn talloze films die beter zijn), maar het verhaal vind ik wel helemaal geweldig, net zoals de personages en de wereld. Of werelden? Universum, dan.

Daarom was de eerste film die ik keek op Netflix Star Wars Episode IV: A New Hope. Voor mij herkeek ik deze film, mijn ouders en zusje konden voor de eerste keer van dit verhaal genieten. Nou ja, genieten. Ze zijn niet zo'n fan van deze serie, dus waren ze eigenlijk gedwongen om deze film te kijken.

Omdat ik deze film natuurlijk al een keer gezien had, was er niets nieuws. Het verhaal was bekend, maar dat zorgde er niet voor dat ik het stom vond. Ja, ik had meer zin om The Force Awakens te kijken, de zevende film, maar het was ok wel goed om te beginnen bij het begin.

Wat mij fascineert van het Star Wars-universum is the Force, oftewel de Kracht in het Nederlands. Want waarom is deze Kracht er? En waarom kunnen alleen bepaalde mensen deze Kracht gebruiken? Helaas worden deze vragen niet beantwoord in de films, en wordt er in deze film ook nog niet zo veel Kracht gebruikt (het was toen 1977, niet te vergeten).

Als iemand mij zou vragen wie mijn favoriete Star Wars-personage was, zou ik Han Solo of Princess Leia zeggen. Beide personages zijn dapper en veel cooler dan de chosen one, Luke Skywalker. Sorry, Luke-fans.

Ik realiseer natuurlijk dat deze recensie niet echt een recensie is, maar wat kan ik anders zeggen dan dat het goed was? Ik ben fan, en als je ergens fan van bent, dan is het heel moeilijk om te zeggen wat je nou zo leuk vond aan dat boek, film of tv-serie. Niet waar?

Wat ik wél kan doen, is deze film aanraden. Heb je nog nooit een Star Wars-film gezien? Dan raad ik aan dat zo snel mogelijk te doen. En vind je het niet leuk? Dan niet. Mijn favoriet is trouwens The Force Awakens, maar volgens mij mag ik dat niet zeggen volgens de trouwe fans. Oeps. Sorry.

O, en ik heb nog nooit Star Trek gekeken, maar van wat ik heb gehoord, lijkt het totaal niet op deze serie, dus snap ik die vergelijking ook niet echt, met of je Star Wars of Star Trek leuker vindt.

Heb jij Star Wars Episode IV: A New Hope gezien?

Reacties

Populaire posts