Recensie: The Little Prince


157993
Titel: The Little Prince
Auteur: Antoine Saint-Exupéry
Genre: Classics, Fiction, Fantasy
Verschenen: 6 april 1943
Pagina's: 83
Uitgever: Harcourt
Originele titel: Le Petit Prince
Bindwijze: Paperback
Prijs: 11,22
Cijfer: 6,5 of 4/5 sterren

Moral allegory and spiritual autobiography, The Little Prince is the most translated book in the French language. With a timeless charm it tells the story of a little boy who leaves the safety of his own tiny planet to travel the universe, learning the vagaries of adult behaviour through a series of extraordinary encounters. His personal odyssey culminates in a voyage to Earth and further adventures.

Een van de dingen die op mijn bucketlist staat is klassiekers lezen. Dé klassiekers. En een boek die daarbij hoort is Le Petit Prince van Antoine Saint-Exupéry (De Kleine Prins in het Nederlands). Toen mijn vader dit boek leende bij de bibliotheek voor zijn cursus Chinees (het is een lang verhaal) besloot ik het boek ook te lezen. De originele versie is in het Frans, maar mijn Frans is zó belabberd slecht, dat het niet erg was om dit verhaal in het Engels te lezen.

The Little Prince heeft een vreemd verhaal, met allerlei planeten met mensen erop en een kleine jongen die met dieren praat. Om heel eerlijk te zijn snap ik het verhaal niet echt, maar ik denk dat het over onze wereld gaat en hoe de mensen zichzelf hebben ingedeeld en opgesloten (in het verhaal dus op een planeet). En mijn theorie is dat de Kleine Prins verzonnen is door de hoofdpersoon, hoe hij ook heet. Antoine?

Hoewel mijn Engels niet zo gefocust is op klassiek Engels (dat Engels dat in die klassiekers staat), kon ik dit boek toch goed begrijpen en vloog ik er doorheen. Daarnaast is de schrijfstijl ook niet al te moeilijk (er zijn geen zinnen die de hele tijd herlezen moeten worden om ze te begrijpen) en zijn de tekeningen een leuke toevoeging, waardoor het verhaal beter te begrijpen is.

Het begin viel wat tegen, maar na een tijdje zat ik in het verhaal en las ik het in één keer uit (wat een vreselijk einde). Ben je op zoek naar een kort verhaal met een diepe boodschap, dan is dit het perfecte boek. Let er wel op dat het literatuur is en het verhaal niet zo simpel te begrijpen is. Ik ben benieuwd of het mij ooit gaat lukken om dit boek in het Frans te lezen. Waarschijnlijk niet, maar wie weet?

Heb jij The Little Prince gelezen?

Reacties

Populaire posts