Boekhandels: Boekhandel Stevens (Hoofddorp)

Hoe kan ik nou niet over boekhandel Stevens hebben? Het is dé boekhandel waar ik heen ga als ik boeken ga kopen, dé boekhandel die ik bezoek als ik in het centrum ben, dé boekhandel waar ik heen ga voor boekgerelateerde evenementen... Kortom: ik moest het over boekhandel Stevens hebben.

Super groot is Stevens niet, maar dat het klein is zou ik ook niet zeggen. Toch is Stevens redelijk bekend in Nederland. Ik zat me een keer af te vragen waarom ze zo bekend waren en ik kwam tot deze conclusie: Stevens is niet bekend om de grootte of het aantal boeken, nee, het is bekend om de gastvrijheid. Want dat zijn de werknemers. Ze staan altijd voor je klaar en als je een vraag hebt kunnen ze je altijd helpen. Vooral bij de Young Adult-boeken kunnen Lisa en Jennifer je helpen.

Voordat je boekhandel Stevens binnen gaat staan aan weerskanten van de deur twee kasten met afgeprijsde boeken. Deze zijn voornamelijk informatief, maar af en toe liggen er wat pareltjes tussen. O, en vergeet niet een kijkje te nemen in de etalages. Deze zijn vaak rijkelijk versierd en er liggen ook altijd wel wat Young Adults in.

Binnengekomen staan er direct voor je een aantal kasten met de boeken die op dat moment een rol spelen in de maatschappij (toen Johan Cruijff was overleden lagen er bijvoorbeeld heel veel biografieën), maar ook de boeken van de schrijvers die binnenkort komen (zo stond een kast helemaal vol met boeken van Julie Kagawa).

Rechts staat een laag tafeltje waarop een top tien literatuurboeken ligt. Een tijdje (of het nu nog steeds zo is weet ik niet) lag daar Ik Geef Je de Zon.

Dan kom je langs de kasten met kookboeken en Nederlandse (vertaalde) thrillers en mysterie-boeken. En dan (als je een kast om bent gelopen) sta je bij een tafel vol met YA-boeken. Hier liggen vaak de net verschenen boeken met wat boekgerelateerde dingen zoals Blossom Books-boekenleggers.

Aan de ene kant van de halve cirkelvormige hoek (hoe kan een cirkel een hoek hebben?) naast de thrillers staan de YA kasten. Geweldig. Daarnaast staan de literaire romans, maar die maken mij niet echt uit.

De YA-kasten zijn enorm, vol met de populairste boeken en de boeken die iedere boekhandel hoort te hebben.

Nu zijn ze een beetje leeg, maar normaal gesproken staan de YA-kasten helemaal vol.

Als je vóór de YA-kast staat en dan omdraait zie je de fantasy-kast liggen. Soms staar hier ook nog YA tussen, dus als je een YA-fantasy zoekt en die niet vindt, neem dan even een kijkje in de fantasy-kast.

Aan de andere kant van de fantasy's staan de kinderboeken (en vreemd genoeg ook de Edelsteen-trilogie van Kerstin Gier).
De Engelse boeken (en Lockwood!)

Nog wat verder lopen en dan heb je de Engelse boeken, met aan de ene kant de Fantasy's en Young Adults en aan de andere kant de overige boeken.

In de overige kasten staan de boeken over muziek, geschiedenis, woordenboeken, graphic novels en tijdschriften.

Al met al is boekhandel Stevens een ontzettend gezellige winkel, met ontzettend aardige werknemers en super leuke evenementen. Vooral de Young Adult-boeken zijn echte aanraders, daar zijn namelijk heel veel van. Deze winkel is een echte aanrader als je ooit in of langs Hoofddorp komt!

Ben jij ooit in boekhandel Stevens geweest?

Reacties

Populaire posts