Recensie: Alice Through the Looking Glass (Alice in Wonderland #2)

Titel: Alice Through the Looking Glass
Regisseur: James Bobin
Serie: Alice in Wonderland #2
Gebaseerd op: Alice in Spiegelland van Lewis Carroll
Acteurs: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter
Genre: Adventure, Family, Fantasy
Verschenen: 26 mei 2016
Duur: 113 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Alice returns to the magical world of Underland, only to find the Hatter in a horrible state. With the help of her friends, Alice must travel through time to save the Mad Hatter and Underland's fate from the evil clutches of the Red Queen and a clock like creature, known as Time. (IMDb.com)

Als laat-verjaardagscadeau kreeg ik een bioscoopkaartje van Alice Through the Looking Glass cadeau. Vóór ik die film had gezien was ik niet zo enthousiast. De boeken van Alice in Wonderland bevielen mij namelijk totaal niet. Maar na de film... Ik denk dat ik mij nu een fan kan noemen van de Alice in Wonderland-films. En dit is ook een van de weinige keren dat ik zeg dat de film beter is dan het boek.

Alice in Spiegelland heeft niet echt een plot. Alice loopt maar wat door Spiegelland en praat met iedereen die ze tegenkomt. Dat is hetgeen wat ik het meest haat aan het boek (en ook van boek één): er is geen verhaallijn. Er is geen doel. Helemaal niets.

De film is juist het tegenovergestelde. Met de Hatter (Hoedenmaker) gaat het namelijk niet zo goed en de taak is aan Alice om hem te redden, door middel van tijdreizen. Er is een doel die voltooid moet worden, want anders vergaat de wereld en dat was ook de reden waarom ik de film geweldig vind.

Door het tijdreizen kreeg ik allemaal achtergrond informatie: waarom Iracebeth slecht was geworden, waarom de Hatter ziek was geworden, waarom het altijd één minuut vóór theetijd was... Ontzettend leuk en interessant allemaal.

Wat ook erg leuk was was dat er allemaal bekende personen in deze film meespelen: Andrew Scott bijvoorbeeld, die Moriarty speelt in Sherlock. Of Alan Rickman, die Snape speelt in Harry Potter. Geweldig...

O, en let op: de trailer is een beetje misleidend. Die schept namelijk het idee dat Tijd de slechterik is, maar dat is in de film niet het geval. De vijand is en blijft de Red Queen.

Al met al is Alice Through the Looking Glass een ontzettend leuke film, die naar mijn mening nog beter is dan het eerste deel! Maar dat kan ook gewoon komen omdat Alice in Wonderland erg populair is en iedereen het verhaal al kent en Through the Looking Glass juist nog erg onbekend is. In ieder geval: dit is een aanrader! Al zou ik de eerste film wel gaan kijken voordat je aan deze begint.

Heb jij Alice Through the Looking Glass gezien?

Reacties

Populaire posts