Recensie: Thuis (De 100 #3)

Pagina's: 303
Uitgever: Blossom Books
Originele titel: Homecoming
Prijs: 16,99

De honderd beginnen langzaam te wennen aan het leven op aarde...

Maar alles wat ze zo zorgvuldig hebben opgebouwd, dreigt geruïneerd te worden als de rest van de Kolonie terugkeert uit de ruimte.

Als de transportschepen neerstorten op de Aarde, leidt Clarke een grote reddingsoperatie. Ze weet dat haar medische kennis hard nodig is, maar wil eigenlijk ook op zoek naar haar ouders. Bellamy moet kiezen: vechten voor zijn nieuwe leven of vluchten voor de leiders van de Kolonie, die vastbesloten is hem alsnog te straffen. Wells was de natuurlijke leider van de honderd, maar is nu gedwongen te luisteren naar vicekanselier Rhodes.

Na de terugkeer van de Kolonie lijkt het leven op Aarde een kopie te worden van het leven in het ruimteschip, en zullen de honderd moeten vechten voor hun vrijheid of het risico lopen alles te verliezen.

Thuis is het derde deel van De 100. De gelijknamige tv-serie werd op de boeken gebaseerd.

Nadat ik dit boek had gekocht bij YALFest stond het een paar maanden ik mijn kast, ongelezen. Eergisteren besloot ik om het toch maar op te pakken om deze serie uit te lezen (voordat boek vier, Rebellion, uit komt). Aangezien ik boek één helemaal geweldig vond en boek twee een echte teleurstelling, had ik nog al gemengde gevoelens over Thuis. Door Marcia van Oogopdetoekomst werd mijn besluit eigenlijk genomen, dus bedankt!

Waar De 100 vooral over de honderd ging (hun landing op Aarde en hoe ze probeerden te overleven in een nieuwe omgeving zonder de Kolonie) en Dag 21 weer over het ontdekken van de Aarde, ging Thuis over de Kolonie en de Aarde samen. Dit probleem zorgde voor heel wat actie en spanning en zo kon ik het boek niet wegleggen.

Hoewel het meeste van het verhaal redelijk goed in elkaar zat, gingen sommige dingen (voornamelijk bij het einde) redelijk vlug voorbij. Dit zorgde ervoor dat het verhaal niet meer zo realistisch was als het had geleken. Sommige problemen werden namelijk te snel opgelost. (Of er gebeurde juist iets té snel, waardoor ik niet eens geschokt kon raken.)

Thuis was in ieder geval een hele opluchting vergeleken met Dag 21, al denk ik wel dat ik de reden heb gevonden waarom ik dat boek minder vond dan deze. Het zit zo: ik heb een ontzettende hekel aan Bellamy. Waarom? Dit is vooral een persoonlijke mening: ik heb een hekel aan mensen die ontzettend snel boos worden en de woede in hun lichaam voelen 'borrelen'. Toevallig is dit het karakter van Bellamy, dus nee, sorry, maar ik mag hem niet.

Verder ben ik wel blij met het einde, al vraag ik me wel af waar het vierde boek dan precies over zoo moeten gaan. Dat het over een opstand gaat snap ik wel, maar tussen wie? De slechte aardebewoners en de honderd?

De 100-trilogie is een leuke serie, niet eentje die ik aan iedereen aan zou raden, maar wel eentje die gelezen mag worden als je even niets te doen hebt. Aan fans van de tv-serie raad ik deze boeken zeker aan, al gebeuren er wel hele andere dingen in. Wat precies kan ik niet zeggen, omdat ik de tv-serie zelf nog niet gezien heb. En verder is dit een serie die iedere Science Fiction-fan wel ooit gelezen moet hebben.

Heb jij Thuis gelezen?