Recensie: Het Toernooi van Gorlan (De Grijze Jager: De Vroege Jaren #1)

28354562
Titel: Het Toernooi van Gorlan
Auteur: John Flanagan
Serie: De Grijze Jager: De Vroege Jaren #1
Genre: Fantasy, Adventure, Middle Grade
Verschenen: 25 februari 2016
Pagina's: 384
Uitgever: Gottmer
Originele titel: The Tournament at Gorlan
Bindwijze: Paperback en Hardcover
Prijs: 15,95 en 18,95
Cijfer: 7,5 of 5/5 sterren

Morgarath is nog baron van Gorlan en zaait volop kwaad en verderf. De jonge Halt en Crowley ontdekken dat hij bezig is het Jagerkorps te verzwakken en dat hij de troon wil veroveren. Ze reizen naar prins Duncan in het noorden, in de hoop dat hij een koninklijk bevel tegen Morgarath uitspreekt. Crowley en Halt zijn vastbesloten om het korps Grijze Jagers in ere te herstellen en doen er alles aan om te voorkomen dat de sluwe Morgarath de macht grijpt.

Dit verhaal spelt in de tijd voordat Will als leerling van Halt werd klaargestroomd voor het korps van de Grijze Jagers. Het legt de basis voor de grootste machtsstrijd in De Ruïnes van Gorlan en De Brandende Brug - boek 1 en 2 van de Grijze Jager-serie.

Nadat mijn zusje dit boek had geleend bij de bieb en vroeg of ik het ook wilde lezen zei ik natuurlijk ja! Ook al heb ik alleen de eerste zes delen van De Grijze Jager gelezen (de bieb mist boek 7, dus ik kan niet verder), was ik toch erg benieuwd naar Het Toernooi van Gorlan.

Net zoals bij ieder ander boek van John Flanagan duurde het een tijdje voordat ik echt in het verhaal kwam. Bij dit boek kwam ik pas in het verhaal toen ik al op de helft was. Ondanks dat was Het Toernooi van Gorlan een erg leuk en spannend boek.

Het was ontzettend interessant om te lezen over een jonge Halt en Crowley, al was het niet duidelijk hoe oud ze precies waren. En om over de andere personages te lezen als jonge mensen was ontzettend grappig. Want een jonge Arald? Geweldig.

Morgarath is erg vergelijkbaar met Dolores Umbridge, of Dorothea Omber, van Harry Potter, want tjonge, wat haat ik hem. Ik denk ook niet dat ik een personage zo erg heb gehaat als deze. Gelukkig weet ik al hoe zijn leven gaat, dankzij De Brandende Brug. Als ik dat niet had geweten...

Als een prequel is dit boek zeer geslaagd. Er waren namelijk geen momenten waar ik het verhaal al kende, alles was nieuw, en dus was er van verveling geen sprake (behalve toen ik nog niet in het verhaal zat). Daarom ben ik ook erg benieuwd naar het tweede boek van deze serie (en heb ik heel veel zin gekregen om verder te gaan met De Grijze Jager).

Voor degenen die De Grijze Jager nog nooit hebben gelezen, maar dat wel van plan zijn: ik zeg vooral doen! Als je zit te twijfelen of je deze geweldige serie wilt lezen: probeer het gewoon uit. Als je er niet doorheen komt geeft het niet, ik kwam er in het begin ook niet doorheen en kijk nu. Wel raad ik aan om eerst De Grijze Jager te lezen en daarna pas De Vroege Jaren, om zo spoilers te voorkomen (en anders ken je al die personen nog niet dus is het extra ingewikkeld).

Heb jij Het Toernooi van Gorlan gelezen?

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts